Η ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

Στο πλαίσιο λειτουργίας της Ομαδικής έκθεσης φωτογραφίας: «Then and Again. Τότε και ξανά. Επαναπροσδιορίζοντας την τελετουργία στα σύγχρονα Βαλκάνια» το Εργαστήριο Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο, του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, συμμετέχει την Πέμπτη 20/6/2024 στις 20:00 με ομιλητές: την κα Ελένη Σιδέρη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ και τον κ. Δημήτρη Καταΐφτσή, Εξωτερικό συνεργάτη – διδάσκων στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ανθρώπινα Δικαιώματα και Μεταναστευτικές Σπουδές, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ. Ο τίτλος της εκδήλωσης είναι: «ΣΥΖΗΤΗΣΗ | Η τελετουργικότητα της φωτογραφίας στα σύγχρονα Βαλκάνια» και θα πραγματοποιηθεί στο ΜΙΕΤ–Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Παράρτημα Θεσσαλονίκης (Διεύθυνση: Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108).
Η έκθεση, που φιλοξενείται στο ΜΙΕΤ έως και τις 6 Ιουλίου 2024, εξετάζει τα σύγχρονα τελετουργικά που συναντάμε σε κοινωνίες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Εννέα καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από διαφορετικές χώρες (Αλβανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Ελλάδα, Κροατία, Κύπρο, Ρουμανία, Σερβία και Τουρκία) φωτίζουν σε εννέα έργα  χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, το μέσο της φωτογραφίας τον ρόλο και τη σημασία των τελετουργικών.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε το Μάιο του 2024 από το Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη στο ΜΙΕΤ-Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Παράρτημα Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του MOMus–Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Περισσότερα για την έκθεση:https://www.miet.gr/event-list/event-Omadikh-ek8esh-Then-and-Again-Tote-kai-jana

Η συμμετοχή στην εκδήλωση είναι ανοιχτή για το κοινό, με δυνατότητα κράτησης θέσης στην παρακάτω φόρμα. https://forms.office.com/e/JG41JqMTZd

Φ. Τσιμπιρίδου (επιμ.) «Ατελιέ Αντι-ξενάγησης στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης» (Μη χρηματοδοτούμενο ερευνητικό πρόγραμμα δημόσιας ανθρωπολογίας και αποαποικιακής μεθοδολογίας 2022 -…….)

Από το φθινόπωρο του 2022, στο Εργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο με την επιμέλεια της Φ. Τσιμπιρίδου και τη σύσταση μιας ερευνητικής ομάδας που αποτελείται από: Αρετή Κονδυλίδου, κοινωνική ανθρωπολόγος/θεατρολόγος, ΥΠΠΟ, Χριστίνα Γκρομπάλλι, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ, Γεωργία Ρήνα, μεταδιδακτορική ερευνήτρια τμήματος ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ, Νίκος Μανώλας, υπ. διδ. Ανθρωπολογίας, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ, Θέμης Βαλασιάδης, υπ. διδ. ιστορίας, τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ, Δημήτρης Καταϊφτσής, Εξωτερικός συνεργάτης – διδάσκων ανθρωπολογίας, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ, Αναστασία Μητροπάνου, υπ. διδ. Ανθρωπολογίας, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ & Ευτυχία Καρύδα, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Τμήμα ΒΣΑΣ, ΠΑΜΑΚ. Οπτικοακουστική επιμέλεια: Λουκάς Ευστρατίου, Χριστίνα Γραμματικοπούλου, Ερευνήτρια/Διδάσκουσα, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ξεκίνησε ένα ερευνητικό μη χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Δημόσιας Ανθρωπολογίας στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Με στόχο την πραγματοποίηση διδασκαλίας και έρευνας στο πεδίο, από κοινού και εκτός των τειχών της πανεπιστημιακής κοινότητας, πραγματοποιούνται δράσεις αντι-ξενάγησης οι οποίες βασίζονται σε εθνογραφική και αρχειακή έρευνα, τη συνεργασία με όρους ατελιέ και τη χρήση αποαποικιακών μεθοδολογιών στην κλίματα της γειτονιάς. Η ‘γειτονιά’, ως υποσύνολο του αστικού χώρου, αποτέλεσε σημαντική κατηγορία κοινωνιολογικής ανάλυσης της μετανάστευσης και της προσφυγιάς ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα. Το 1925, κυκλοφόρησε το κλασικό πια έργο των Park and Burgess (The city. Chicago: University of Chicago Press, 2019), ιδρυτών της Σχολής του Σικάγου, συνδέοντας τις μεταναστεύσεις αφρο-αμερικανών και ισπανόφωνων μεταναστών στις πόλεις του αμερικανικού Βορρά με τη δημιουργία των λεγόμενων ‘εθνοτικών γειτονιών’(ethnic neighbourhoods). Η αντίληψη αυτή ταυτίστηκε και με μια αντιμετώπιση της προσφυγικής γειτονιάς ως θύλακα αντίστασης σε πολιτικές αφομοίωσης και ενσωμάτωσης, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι εθνοτικές γειτονιές ταυτίστηκαν με τα γκέτο. Με το τέλος της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, όταν η Ανθρωπολογία επιστρέφει σπίτι της, εν προκειμένω στο μεσογειακό περιβάλλον της Ευρώπης, και διστακτικά στην αρχή περιλαμβάνει τη μελέτη του αστικού χώρου, εστιάζει στις γειτονιές, αναδεικνύοντας, παρά το οξύμωρο των προθέσεων, τον τόπο ως σημαίνον κοινωνικοποίησης και συγκρότησης του έμφυλου εαυτού, της πολιτειότητας και της διαχείρισης της ατομικής και συλλογικής μνήμης. Αυτή η επί του πεδίου συμμετοχική παρατήρηση συνέβαλε μεθοδολογικά στην πολυεδρική και πολυδυναμική διάσταση της γειτονιάς για την παραγωγή γνώσης και πολιτικής. Στην Ελλάδα η προσφυγιά του 1922 επέτεινε τις εθνοτικές διαιρέσεις απόκλισης από το εθνικό πρότυπο, όχι μόνο για λόγους γλωσσικής ή θρησκευτικής διαφοράς, όπως συνέβη χαρακτηριστικά στη Θεσσαλονίκη μεταξύ Εβραίων και προσφύγων, αλλά και για λόγους ταξικής και περιφερειακής συνθήκης. Μετά τη ‘Μικρασιατική καταστροφή’ του 1922 και την αναγκαστική ανταλλαγή πληθυσμών με βάση τη συνθήκη της Λωζάννης (1923), οι πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν διευρυμένα στην ύπαιθρο του βορειοελλαδικού χώρου, στην Αθήνα και τον Πειραιά αλλά και στο αστικό περιβάλλον εντός/εκτός των τειχών της Θεσσαλονίκης, επηρεάζουν καθοριστικά την οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας. Η πρώτη εθνογραφική έρευνα για τους «Κληρονόμους της Μικρασιατικής Καταστροφής», έγινε στην Κοκκινιά, μια ‘προσφυγική γειτονιά’ του Πειραιά από την ανθρωπολόγο Renée Hirschon κατά τη δεκαετία του 1970 (Κληρονόμοι της Μικρασιατικής καταστροφής: η κοινωνική ζωή των Μικρασιατών προσφύγων στον Πειραιά. MIET, Aθήνα, 2004). Στην Θεσσαλονίκη η σχέση μας με τους άλλους/ξένους/κατατρεγμένους έχει διαχρονικά περάσει μέσα από διαπροσωπικές μικρές ιστορίες, καθημερινά μικρά πράγματα, υλικότητες, τραύματα και απολαύσεις, αναμνήσεις και εμπειρίες που δεν ενδιέφεραν τα μεγάλα αφηγήματα της εθνικής μνήμης και δεν αποτυπώνονται στα εθνικά ιστορικά και αρχαιολογικά μουσεία της πόλης μας. Στα πλαίσια του προσανατολισμού των σεμιναριακών και άλλων δράσεων Δημόσιας Ανθρωπολογίας από το Εργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο, το πρώτο Ατελιέ Αντι-ξενάγησης πραγματοποιήθηκε και καταγράφηκε οπτικοακουστικά το Σεπτέμβριο του 2023 Anti-Tour : Pilgrimage to the neighborhoods of the absent…   https://youtu.be/xggSkMYXglI

Έκτοτε με διαφορετικές ευκαιρίες επί του πρότζεκτ, πραγματοποιούνται αλλεπάλληλες παρουσιάσεις, αναστοχασμοί και ανατροφοδοτήσεις με διαφορετικά κοινά. Με στόχο το παρόν να αποτελέσει μεθοδολογικό παράδειγμα και περαιτέρω ατελιέ αντι-ξεναγήσεων στις γειτονιές της πόλης, διερευνούμε πως εν προκειμένω η προσκυνηματική περιφορά αποτελεί αποαποικιακή μεθοδολογία αντι-ξενάγησης στις γειτονιές της Άνω Πόλης αλλά και τις δυνατότητες άλλες από τα κάτω κατηγορίες να αποτελέσουν έννοιες/κλειδιά για άλλες γειτονιές. Εστιάζοντας στην επιτέλεση, τις υλικότητες και τα υπεξούσια σώματα δεν δίνουμε μόνο ορατότητα και φωνή σε ός@ ούτως ή άλλως δεν μπορούν να μιλήσουν, αλλά αναδεικνύουμε τις δυνατότητες αποκατάστασης μη εθνικά κυρίαρχων αφηγήσεων και αντιστροφή/αποκατάσταση της σοφίας και της φρόνησης από τα κάτω, καθημερινές πρακτικές που αντιμετωπίζουν το παρελθόν ως ιστορία του παρόντος και προσδοκούν στη σημασία βιωμάτων ενός πιο συμπεριληπτικού μέλλοντος.

Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια ενός Θερινού Σχολείου σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια και τη Γαλλική Σχολή Αθηνών με θέμα Religion and Politics. Between res publica and private practices (Σεπτέμβριος 2023), η συμμετοχή ως σύμπραξη του Εργαστηρίου/Πολιτισμός- Σύνορα-Φύλο (ΒΣΑΣ – ΠΑΜΑΚ) περιελάμβανε μεταξύ άλλων ένα ατελιέ αντι-ξενάγησης, εντός και εκτός των Ανατολικών Τειχών της πόλης.

Στο ατελιέ αντι-ξενάγησης ομάδα ερευνητ(ρι)ών από τη σκοπιά της Ανθρωπολογίας, καθώς επιχειρεί μεθοδολογικά αποαποικιακά ανοίγματα έρευνας, αφηγηματικότητας, γραφής και διάδρασης με/στις γειτονιές της πόλης, αποσκοπεί παράλληλα και στην ανάδειξη μιας ενδοαναστοχαστικής ματιάς στην αντι-ξενάγηση και ως συνεργασίας μεταξύ μας.

Η αντι-ξενάγηση που ξεκίνησε από τις γειτονιές της Άνω Πόλης και κατέληξε στο εβραϊκό μνημείο του ΑΠΘ, έφερε τα χαρακτηριστικά προσκυνηματικής περιφοράς στις γειτονιές των υπεξούσιων, των απόντων, των ξεχασμένων από τις ηγεμονικές εθνικές αφηγήσεις του κυρίαρχου ελληνικού κράτους στο δημόσιο βορειοελλαδικό χώρο, από το 1912 και μετά. Εγγραφήκαμε στην τροπικότητα ενός επιταφίου που ακόμη και σήμερα περιφέρεται σε αυτές τις γειτονιές, περιλαμβάνοντας στάσεις, αφηγήσεις και επιτελεστικές μαρτυρίες σε εκκλησιές, τουρμπέδες, λουτρά, νεκροταφεία, παράξενα και περιθωριακά κτίσματα κ.ά. Οι ιεροί αυτοί τόποι ωθημένοι στη συλλογική λήθη, απέκτησαν ορατότητα/ζωή μέσα από αφηγήσεις και επιτελέσεις για χαρισματικούς Άγιους και Δερβίσηδες, καθημερινές γυναίκες και υπεξούσια σώματα, ευλογημένες υλικότητες και άλλα πλάσματα, του κόσμου των νεκρών και των αλλόκοτων, εντός/εκτός των τειχών. Χρησιμοποιώντας τις αποαποικιακές μεθοδολογίες που ιχνηλατούν υλικότητες, ταπεινά σώματα και λαϊκή φαντασία στη συγκυρία, προσπαθήσαμε να υπονομεύσουμε επιτελεστικά τα αφηγήματα γραμμικής χρονικότητας στην ιστορία της πόλης. Στοχεύοντας στην ανάδειξη της θρησκευτικότητας πέρα από τα όρια μιας ενδεδειγμένης ορθοπραξίας (διαθρησκευτικές μαρτυρίες), επιμείναμε στις συναρθρώσεις υλικοτήτων και υπεξούσιων σωμάτων. Εγγραφήκαμε στο παλίμψηστο χωροπαραστατικών αφηγήσεων σε διαφορετικά χωροχρονικά συγκείμενα, μέσα από επιτελεστικές πρακτικές που ανέδειξαν πτυχές του προσκυνήματος στα σημεία/μνημεία περιφοράς. Αξιοποιώντας μια πολυαισθητηριακή προσέγγιση, προσπαθήσαμε να παράξουμε γνώση μέσα από διαφορετικές εμπειρίες σωματικότητας και επιτελέσεων όπως δραματουργικές απαγγελίες, ηχοτόπια, απτικότητες, οσμές που θύμιζαν «αυτό που ήταν κάποτε», γεύσεις που επανοηματοδοτούνται σε παρελθοντικές περιστάσεις και χώρους. Μέσα από αυτό το κολάζ (assemblage/rasanblaj) αφηγηματικών πρακτικών, τελετουργικά επιτελεσμένων, επιδιώξαμε όχι μόνο μια αντι- αφήγηση της ιστορίας των γειτονιών της πόλης, αλλά συνομιλώντας με τα άλλα πλάσματα και κόσμους, προσπαθήσαμε να επαναφέρουμε συγκυριακά τη μάγευση στην καθημερινότητα της γειτονιάς.

Πρόσκληση σε Συνέδριο – Περί Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Τομέας Λαογραφίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Eργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών  Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπουργείο Πολιτισμού
Δήμος Κόνιτσας

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Ο Τομέας Λαογραφίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων διοργανώνει Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, το Eργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών  Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και τον Δήμο Κόνιτσας από 30.11 έως 1.12 του 2024 στην Κόνιτσα.

ΠΕΡΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ:
ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ, ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ

  • Με ποιους όρους και ποιες προϋποθέσεις η Ανθρωπολογία και η Λαογραφία μπορούν να συμμετάσχουν στις δημόσιες πολιτικές διαχείρισης της πολιτισμικής κληρονομιάς, όπως αυτές σχεδιάζονται και εφαρμόζονται τόσο από τους επίσημους φορείς, όσο και από τις ίδιες τις κοινότητες φορέων/κοινότητες κληρονομιάς;
  • Υπάρχουν  παραδείγματα τέτοιας συμμετοχικής διαχείρισης της πολιτισμικής κληρονομιάς που μπορούν να αποτελέσουν καλές πρακτικές;
  • Έχουν θέση οι ανθρωπολόγοι και οι λαογράφοι μεταξύ εκείνων που σχεδιάζουν και εφαρμόζουν προγράμματα τοπικής ανάπτυξης; Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος τους;
  • Πώς συγκροτούνται οι διαδικασίες που πιστοποιούν σε ένα ευρύτερο κοινό την πολυδύναμη αξία των πολιτισμικών εκφράσεων και πρακτικών, ως είδος οικολογίας γνώσεων και «ευ ζην», πέρα από την αυθεντικότητα;
  • Πώς οι διάφοροι πολιτιστικοί φορείς που επικαλούνται την πολιτισμική κληρονομιά και την παράδοση (π.χ. πολιτιστικοί σύλλογοι, πολιτιστικοί οργανισμοί των θεσμών αυτοδιοίκησης, χορευτικοί όμιλοι, όσοι απασχολούνται επαγγελματικά με τον τουρισμό) μπορούν να εμπλουτίσουν τους ορίζοντές τους,  ενσωματώνοντας εργαλεία, έννοιες και κριτικές αποτιμήσεις των ευρύτερων ανθρωπολογικών σπουδών;  
  • Μπορεί η πολιτισμική κληρονομιά να αποτελέσει πεδίο αντίδρασης για την ανάπτυξη αντι-ηγεμονικών σχεδίων και την αντιμετώπιση ανισοτήτων και αποκλεισμών που πυροδοτούν οι οικονομικές, πολιτικές και περιβαλλοντικές κρίσεις;
  • Ποιες μπορεί να είναι οι ερευνητικές προτεραιότητες και τα διλήμματα μιας δημόσιας ή/και εφαρμοσμένης Ανθρωπολογίας/Λαογραφίας στην Ελλάδα σήμερα;
  • Πώς η Ανθρωπολογία και η Λαογραφία μπορούν να συνομιλήσουν με την ανάγκη των τοπικών κοινωνιών για επιβίωση στη συνθήκη ερημοποίησης και περαιτέρω επαρχιοποίησης της υπαίθρου, της αστυφιλίας, της φτώχειας και της ανεργίας, χωρίς να θυσιάσουν τον πυρήνα του επιστημολογικού και μεθοδολογικού τους διακυβεύματος σχετικά με την κριτική αποτίμηση του πολιτισμού και του εκσυγχρονισμού, της εθνικής ηγεμονίας και των τοπικών οικολογιών γνώσης; 

ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΙΤΛΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
Παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι επιστήμονες και εκπρόσωποι Πολιτιστικών Φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αποστείλουν τίτλο εισήγησης και περίληψη μέχρι 250 λέξεις έως τις 15 Ιουλίου 2024 στην παρακάτω διεύθυνση: ofaturu@uoi.gr

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

  • Βασίλης Νιτσιάκος
    Καθηγητής Κοινωνικής Λαογραφίας, Τομέας Λαογραφίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Φωτεινή Τσιμπιρίδου
    Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Διευθύντρια στο Eργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών  Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Δρ. Σταυρούλα-Βίλλη Φωτοπούλου
    Διευθύντρια Τομέα Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ΥΠΠΟ
  • Ιωάννης Μάνος
    Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Eργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών  Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Θεοφάνης Δασούλας
    ΕΔΙΠ Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Τομέας Λαογραφίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Δρ. Δρίνης Γιάννης
    Λαογράφος, Προϊστάμενος Τμήματος Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Διαπολιτισμικών Θεμάτων, ΔΙΝΕΠΟΚ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Έλενα Μπαζίνη
    Κοινωνική Ανθρωπολόγος, υπάλληλος ΔΙΝΕΠΟΚ, ΥΠΠΟ

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

  • Βασίλης Νιτσιάκος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Φωτεινή Τσιμπιρίδου, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Ιωάννης Μάνος, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Θεοφάνης Δασούλας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Δρ. Δρίνης Γιάννης, ΥΠΠΟ
  • Δρ. Δημήτρης Καταϊφτσής, Eργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Δρ. Πηνελόπη Πάκα, Eργαστήριο/Πολιτισμός-Σύνορα-Φύλο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Έλενα Μπαζίνη, ΥΠΠΟ

ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

Γενική γραμματειακή υποστήριξη
Όλγα Φατούρου,
Γραμματέας Τομέα Λαογραφίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Γραμματεία

  • Αναστασία Τούλη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Γιάννης Δάφλος, μεταπτυχιακός φοιτητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Χριστίνα Γκρομπάλλι, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Προσκυνηματική περιφορά ως αποαποικιακή μεθοδολογία αντι-ξενάγησης στις γειτονιές: Επιτέλεση, υλικότητες, υπεξούσια σώματα

Σχετικά με τη δράση του Εργαστηρίου/Πολιτισμός-Σύνορα-φύλο

Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων για διδακτορικό εργαστήριο GlobalMed από 18 έως 22 Νοεμβρίου 2024

Το Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου, του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ως μέλος του δικτύου GlobalMed συμμετέχει στη διοργάνωση του πρώτου διδακτορικού εργαστηρίου “Did you say global? Objects, Methods and Limits of the Global Approach in Mediterranean Studies” που θα πραγματοποιηθεί στο MMSH (Aix-en-Provence) και το Mucem (Μασσαλία) από 18 έως 22 Νοεμβρίου 2024.
Αυτό το εργαστήριο, που διοργανώνεται σε συνεργασία με τη Mucem, απευθύνεται σε υποψήφιους διδάκτορες και νέους μεταδιδακτορικούς ερευνητές από τις ερευνητικές ομάδες συνεργατών της GlobalMed.  Οι υποψήφιοι από όλους τους κλάδους θα πρέπει να επιδείξουν ενδιαφέρον για την παγκόσμια προσέγγιση ως μέρος του διδακτορικού ή μεταδιδακτορικού τους ερευνητικού θέματος.

Στόχοι του εργαστηρίου είναι να παρέχει στους συμμετέχοντες:

– Μια εις βάθος ματιά στην έννοια του «παγκόσμιου»: ιστορία της έννοιας και ζητήματα κλίμακας, επιστημολογικά ζητήματα, σημαντικές δημοσιεύσεις/έργα, εφαρμογή της διεπιστημονικότητας.

– Ένα προβληματισμό σχετικά με τα αντικείμενα μελέτης της παγκόσμιας προσέγγισης και τις μεθόδους και τις έννοιες που κινητοποιούνται στα αντίστοιχα πεδία έρευνας και σε άλλους κλάδους.

– Ένα προβληματισμό για τα όρια και τις κριτικές της παγκόσμιας προσέγγισης.

Επισυνάπτεται η πρόσκληση υποβολής αιτήσεων για το πρώτο διδακτορικό εργαστήριο του δικτύου GlobalMed.

Λεπτομέρειες για την πρόσκληση υποβολής προτάσεων μπορείτε να βρείτε στο συνημμένο έγγραφο.

Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων λήγει στις 28 Ιουνίου 2024 και οι αιτήσεις θα πρέπει να αποσταλούν στο email: maria-jose.jarrin-yanez@univ-amu.fr