ΗΜΕΡΙΔΑ

ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

“Φταίει η κακιά η (χ)ώρα”: βιοπολιτικές, περιφράξεις, ανατροπές στη ζωή των νέων, πριν και μετά την οικονομική κρίση στη Ελλάδα

ΗΜΕΡΙΔΑ (5/4/23 2-5μμ)

Αφιερωμένη στη μνήμη της φοιτήτριας του ΒΣΑΣ Φραντζέσκας Μπέζα και όλων των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη

Αίθουσα Συνεδρίων, Ηλίας Κουσκουβέλης, 1ος όροφος

ZOOM Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας,  Εγνατίας 156

Πρόγραμμα

Χαιρετισμοί

«Εισαγωγικά Σχόλια», Φωτεινή Τσιμπιρίδου, Πρόεδρος Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών-ΠΑ.ΜΑΚ

1ο Μέρος/Συντονισμός:  Νίκος Μαραντζίδης, Καθηγητής (ΒΣΑΣ-ΠΑ.ΜΑΚ)

 «Οι ζωές μας μετράνε; Σκέψεις, προβληματισμοί και (αντι)ηγεμονικοί λόγοι για τη συγκυρία των νέων στην Ελλάδα»,  Σοφία Ρόζου, φοιτήτρια (ΒΣΑΣ-ΠΑ.ΜΑΚ)

«Η ασφάλεια ως δημόσιο αγαθό αλλά και ως εργαλείο ελέγχου», Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, Κοσμήτορας Σχολής Οικονομικών και Περιφερειακών Σπουδών – ΠΑ.ΜΑΚ

«Generation Z: Διαφορές γενεών και αινίγματα για την πολιτική», Μιχάλης Μπαρτσίδης, Δρ Φιλοσοφίας (Διδάσκων Παν. Δυτ. Μακεδονίας &  Ε.Α.Π)

2ο Μέρος/ Συντονισμός:  Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, Καθηγήτρια (ΒΣΑΣ-ΠΑ.ΜΑΚ)

«Μακροχρόνια ύφεση, νέες τεχνολογίες και εργασία στη ζωή των νέων», Λευτέρης Τσουλφίδης, Καθηγητής (Τμ. Οικονομικών Επιστημών-ΠΑ.ΜΑΚ)

«Έλληνες της διασποράς: Για μια καινούργια αρχή στην κεντρική Ευρώπη», Αντώνης Ηλιάδης, Co-founder SuperGreeks & «Είναι η προσαρμογή μια γραμμική διαδικασία;» Ελένη Ειρήνη Σκαφιδά, MSc Social Worker, Interventionist, Basis Pedagoog  PROTEA PREVENTIE 

“Υπάρχει ορίζοντας μετά το Β.Σ.Α.Σ;” Ελένη Βασδόκα & Νίκος Μπακιρτζής (SEE in Action – seeinaction.org

7ο σεμινάριο του Γ’ Κύκλου Διαδικτυακών Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ (2022-2023)

«Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική»

MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσ/νίκης – Διεθνής έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν». Φωτογραφία: Φωτεινή Τσιμπιρίδου

Στόχος του σεμιναρίου ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ είναι να συμβάλει σε μία κριτική και διεπιστημονική συζήτηση για τη θεωρία και πρακτική της εθνογραφίας, την επιστημολογία της έρευνας, τη σημασία της ενσώματης εμπειρίας, αλλά και τους τρόπους διάχυσης της παραγόμενης ανθρωπολογικής γνώσης στο ακαδημαϊκό και μη-ακαδημαϊκό κοινό. Η ανθρωπολογική μελέτη, ως ερευνητική πρακτική και ως πολιτική γραφής που εμπεριέχει την κριτική αποτίμηση, την ενσυναίσθηση, τον αναστοχασμό και την αυτοαναφορικότητα,  αναδεικνύει τη σημασία της πολυτροπικής ανάλυσης του τοπικού για την κατανόηση του γενικού.

Διοργάνωση:
Φωτεινή Τσιμπιρίδου – Ιωάννης Μάνος – Ελένη Σιδέρη

Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα, 16:00-18:00

Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

3 Απριλίου 2023

Πέντε χρόνια φεμινιστιqά/feministiqá: Το περιοδικό ως φόρουμ κριτικής δημοσιότητας μεταξύ έρευνας και ακτιβισμού” 

Ειρήνη Αβραμοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμ. Κοινωνικής ανθρωπολογίας, Πάντειο Παν/μιο Αθηνά Αθανασίου, Καθηγήτρια στο Τμ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοσμητόρισσα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Παντείου Παν/μίου, Δ/ντρια του Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας Μαρία Λιάπη, Κοινωνιολόγος-Ερευνήτρια, μέλος της Διοικ. Επιτροπής, επιστημονικά υπεύθυνη του Κέντρου Διοτίμα Έλενα Τζελέπη, Επίκουρη Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμ. Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας), Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ίδιο πανεπιστήμιο.

3/4/23 Ειρήνη Αβραμοπούλου, Αθηνά Αθανασίου, Μαρία Λιάπη, Έλενα Τζελέπη: Πέντε χρόνια φεμινιστιqά/feministiqá: Το περιοδικό ως φόρουμ κριτικής δημοσιότητας μεταξύ έρευνας και ακτιβισμού 

«…Τα φεμινιστιqά, που ως επίρρημα παραπέμπουν στον τρόπο που πράττουμε, αναστοχαζόμαστε και συγκινούμαστε, ευελπιστούμε να ανοίξουν ένα πεδίο μελλοντικών συλλογικών δυνατοτήτων κίνησης και διερώτησης. Αυτή η εργασία απαιτεί και κινητοποιεί διαφορετικές χρονικότητες, που απαντούν στο «εδώ και τώρα» αλλά ταυτόχρονα αντιστέκονται στους αυτοματισμούς και τις ανυπόμονες ευκολίες του πραγματισμού και της επικαιρότητας. Έχουμε επίγνωση ότι συμμετέχουμε σε –και εμπνεόμαστε από– μια μακρά και επίπονη γενεαλογία φεμινιστικών εγχειρημάτων στην Ελλάδα και πέρα από αυτήν…»https://feministiqa.net/to-periodiko/ 

Η Ειρήνη Αβραμοπούλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Επιστημονικά Υπεύθυνη του ερευνητικού προγράμματος “Συν-αισθηματικά πεδία φροντίδας: Έμφυλη βία και ανθεκτικότητα την εποχή της πανδημίας του Covid-19” [ΕΛΙΔΕΚ, Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας & Καινοτομίας, https://covcare.gr/]. Έχει διεξάγει επιτόπια έρευνα στην Τουρκία και την Ελλάδα ενώ τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με την ανθρωπολογία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των κοινωνικών κινημάτων, την ανθρωπολογία του σώματος και των συν-αισθημάτων, τις σπουδές φύλου και σεξουαλικότητας και την μεταποικιακή κριτική. Είναι συγγραφέας των βιβλίων: Porno-graphics and Porno-tactics: Desire, Affect and Representation in Pornography (συνεπιμ. με την Irene Peano, 2016, Punctum Books), Το Συν-αίσθημα στο Πολιτικό. Υποκειμενικότητες, Εξουσίες, Ανισότητες στο Σύγχρονο Κόσμο (επιμ., εκδόσεις Νήσος, 2018), Αντι-κείμενα Σεξουαλικότητας. Κριτικές Θεωρίες, Διεπιστημονικές Αναγνώσεις (συνεπιμ. με την Άσπα Χαλκίδου, εκδόσεις Τόπος, 2022). Είναι μέλος της διοικούσας επιτροπής του Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας, της Επιτροπής Ισότητας Φύλων στο Πάντειον Πανεπιστήμιο και της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Φεμινιστιqά  https://anthropology.panteion.gr/index.php/el/dep/200-abramopoulou-eirene 

Η Αθηνά Αθανασίου είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοσμητόρισσα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας.  Ανάμεσα στα βιβλία που έχει δημοσιεύσει είναι τα:  Agonistic  Mourning: Political Dissidence and the Women in Black (2017), Dispossession: The Performative in the Political (με την Judith Butler, 2013),  Ζωή στο Όριο: Δοκίμια για το Σώμα, το Φύλο και τη Βιοπολιτική (2007), Rewriting Difference: Luce Irigaray and ‘the Greeks’ (co-ed. with Elena Tzelepis, 2010), Φεμινιστική Θεωρία και Πολιτισμική Κριτική (επιμ., 2006). Είναι μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής διαφόρων περιοδικών (Critical Times, Feminist Formations, Philosophy, Politics and CritiqueJournal of Greek Media and Culture, και άλλα) και της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Φεμινιστιqάhttp://anthropology.panteion.grhttps://panteion.academia.edu/AthenaAthanasiouhttps://anthropology.panteion.gr/index.php/el/dep/198-athanasiou-athena

Η Έλενα Τζελέπη Η Έλενα Τζελέπη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας) και Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ίδιο πανεπιστήμιο. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη και ως επισκέπτρια σε άλλα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο. Έχει υπάρξει ερευνητική υπότροφος στο Birkbeck Institute for the Humanities του Πανεπιστημίου University of London στο Λονδίνο, και ερευνητική εταίρος  στο Center for the Study of Social Difference και στο Institute for the Study of Women and Gender του Πανεπιστημίου Columbia στη Νέα Υόρκη.  Στα τρέχοντα ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι οι τέχνες της κριτικής που ξεκίνησε να διερευνά συνεργατικά στο πλαίσιο του International Consortium of Critical Theory του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Berkeley. Έχει επιμεληθεί τον συλλογικό τόμο Αντινομίες της Αντιγόνης: Κριτικές Θεωρήσεις του Πολιτικού. Συλλογικός τόμος. Επιμέλεια και εισαγωγή. Αθήνα: Εκκρεμές, 2014. Είναι η Ε.Υ. του ερευνητικού προγράμματος Αντιγόνες: Σώματα της Αντίστασης στο Σύγχρονο Κόσμο/ΑΝTΙΣΩΜΑΤΑ (https://antigones.gr/) με χρηματοδότηση του Ε.Λ.Ι.Δ.Ε.Κ. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Φεμινιστιqά. https://www.ha.uth.gr/index.php?page=faculty.display&a=etzelep

Η Μαρία Λιάπη είναι Κοινωνιολόγος-Ερευνήτρια, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής και επιστημονικά υπεύθυνη του Κέντρου Διοτίμα για τα έμφυλα δικαιώματα και την ισότητα, μιας μη κερδοσκοπικής γυναικείας οργάνωσης. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα και έρευνες για την προώθηση της ισότητας των φύλων και τη διαθεματικότητα, τη φεμινιστική μεθοδολόγία. Συντονίζει επιστημονικά τις παρεχόμενες  από το Kέντρο Διοτίμα υπηρεσίες υποστήριξης προς επιζώσες/επιζώντες έμφυλης βίας (ψυχο-κοινωνική υποστήριξη, δράσεις ενδυνάμωσης, νομική βοήθεια).Δραστήριο μέλος του φεμινιστικού κινήματος στην Ελλάδα, και μέλος της συντακτικής ομάδας του ηλεκτρονικού περιοδικού φεμινιστιqα.

Ομιλίες 3ου κύκλου του ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ (2022-2023)
Δεκέμβριος 2022 – Μάιος 2023

Ο 3ος Κύκλος ξεκινάει το Δεκέμβριο του 2022, με τον τίτλο «Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική» . 

Από τη σκοπιά μιας Δημόσιας Ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με τη φεμινιστική κριτική, ο 3ος κύκλος του Εθνογραφείν ανοίγει τη συζήτηση για τρέχοντα πεδία ανάλυσης στις Σπουδές Φύλου, όπως η συγκρότηση και επιτέλεση της θηλυκότητας και της αρρενωπότητας.

Ενσωματώνοντας ηγεμονίες, κοινωνικές ανισότητες και σχέσεις εξουσίας με όρους παλίμψηστων πατριαρχιών, θηλυκότητες και ανδρισμοί συνιστούν το βασικό διακύβευμα για τις πολιτικές της ταυτότητας. Συνάμα, ανδρισμοί, θηλυκότητες και πολιτικές ταυτότητας; αποτελούν προνομιούχο φακό παρατήρησης και διερεύνησης των προκλήσεων για τις θεσμικές πολιτικές ισότητας αλλά και τις ακραία αντιδραστικές σε αυτές τάσεις. Σε αυτό τον κύκλο των σεμιναρίων αναζητούμε τη συνθετότητα και τη δυναμική της κοινωνικοπολιτισμικής συνθήκης στη συγκρότηση του υποκειμένου και στην επιτέλεση του έμφυλου εαυτού, συγχρονικά και διαχρονικά, τόσο σε νοούμενα ως συμπεριληπτικά, όσο και σε συγκρουσιακά περιβάλλοντα.

Μέσα σε διαφορετικά κοινωνικά και ιστορικά συμφραζόμενα παλίμψηστων ηγεμονιών επιστημολογικής ιεραρχίας, οικονομικής ανισότητας, εγκατάλειψης στις περιφέρειες και αποκλεισμών στα σύνορα, αλλά και εν μέσω γενίκευσης των συγκρούσεων και της επισφάλειας διερευνάται η σημασία των ηγεμονικών και τοξικών ανδρισμών που καταφεύγουν στη βία, την απαξίωση, την κατοχή και την απαλλοτρίωση εντέλει των θηλυκών, ως πρώτων τη τάξει, αποικιοποιημένων σωμάτων. Τίθενται ερωτήματα όπως: Πώς αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται οι ηγεμονικοί ανδρισμοί και οι τοξικές αρρενωπότητες; Πώς οι θηλυκότητες αντιδρούν στην πολλαπλότητα της υπαγωγής και πώς ανταποκρίνονται στην πρόκληση της χειραφέτησης; Ποια η στάση μας ως ερευνητ(ρι)ών διαπροσωπικά, δημόσια και ψηφιακά σε όλα αυτά;

Προσκεκλημένες ομιλήτριες και ομιλητές παρουσιάζουν εθνογραφικές έρευνες και άλλες μελέτες περίπτωσης από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με την ιστορία, την πολιτισμική και τη μεταποικιακή κριτική. Συνομιλώντας με τις κριτικές θέσεις της κοινωνικής θεωρίας και αντιμετωπίζοντας την πρόκληση του δημόσιου χαρακτήρα της ανθρωπολογίας -αυτής που εμπλέκεται εντός/εκτός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος με όρους κοινωνικής ευθύνης-  η φεμινιστική κριτική στην πράξη φαίνεται να ανοίγει ένα μονοπάτι για μια από κοινού δράση με την έρευνα.

Στους/στις συμμετέχοντες/ουσες που θα κάνουν εγγραφή στην παρακάτω φόρμα, θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.   Φόρμα εγγραφής: https://forms.gle/bPi4iZGaQihrakPS7

Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα και ώρα 16:00-18:00

————————————————————————–

Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

Pelion Summer Lab for Cultural Theory and Experimental Humanities

Ανοιχτό κάλεσμα

Tο 5ο Pelion Summer Lab for Cultural Theory and Experimental Humanities θα πραγματοποιηθεί στη Μακρινίτσα από τις 28 Ιουνίου έως τις 8 Ιουλίου 2023 με την υποστήριξη του Experimental Humanities Collaborative Network (EHCN).

Το φετινό θέμα Οικο-οντολογίες (Ec/o/ntologies/) διερευνά πώς οι συζητήσεις, οι μέθοδοι και οι επιστημολογίες που αφορούν στο αναδυόμενο διεπιστημονικό πεδίο των Περιβαλλοντικών Ανθρωπιστικών Επιστημών θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον επανεξοπλισμό των συλλογικών απαντήσεων στις επείγουσες πλανητικές ανάγκες της εξελισσόμενης κλιματικής κρίσης. Θα συζητηθούν πειράματα διαχείρισης πόρων ως κοινών (commons) και αμοιβαιότητας που ανάγονται σε φεμινιστικές, αντιαποικιακές, ιθαγενείς και μαύρες γενεαλογίες σκέψης και πρακτικής, σε συνομιλία με τοπικούς αγώνες φυσικών πόρων. Επικεντρωμένο γύρω από ένα δημόσιο συμπόσιο με τίτλο “Παράξενος Καιρός: Οικολογίες της Αντίστασης και της Αποκατάστασης”, το πρόγραμμα PSL θα κορυφωθεί σε ένα δημόσιο πείραμα που θα σχεδιαστεί από την ομάδα: έναν γεω-εντοπισμένο περίπατο βασισμένο στον ήχο που θα αναπτυχθεί μέσω συνεργατικής αφήγησης.

Καλλιτέχνες, ακτιβιστές, πολιτιστικές ομάδες και ακαδημαϊκοί που έχουν επιβεβαιωθεί μέχρι στιγμής τη συμμετοχή τους: Vivien Sansour (Bard), Olga Cielemęcka (Eastern Finland), Gene Ray (Geneva University of Art and Design), Tom Western (University College London), Τζένη Μαρκέτου (New School), Ισμήνη Γάτου (Αιγαί), Anthrobombing (Θεσσαλία), Cine-Doc Βόλος, Ελεύθερα Νερά Συνέλευση Σταγιατών, Πηνελόπη Παπαηλία (Θεσσαλία), Γιώργος Μάντζιος (Tορόντο).

Η γλώσσα του θερινού εργαστηρίου είναι η αγγλική.

Όλες οι λεπτομέρειες για το πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.pelionsummerlab.net/

Αιτήσεις εδώ https://docs.google.com/…/1FAIpQLSdknlaFfLf…/viewform… μέχρι τις 10 Απριλίου.

#psl2023#psl5#econtologies#experimentalhumanities#makrinitsa

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Κατά το έτος 2022-2023 πραγματοποιείται από το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ / Πολιτισμός – Σύνορα – Κοινωνικό Φύλο (https://cbg-lab.uom.gr/) ο 3ος κύκλος ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ ο οποίος ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2022, με τον τίτλο «Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική»  

Από τη σκοπιά μιας Δημόσιας Ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με τη φεμινιστική κριτική, ο 3ος κύκλος του Εθνογραφείν ανοίγει τη συζήτηση για τρέχοντα πεδία ανάλυσης στις Σπουδές Φύλου, όπως η συγκρότηση και επιτέλεση της θηλυκότητας και της αρρενωπότητας.

Ενσωματώνοντας ηγεμονίες, κοινωνικές ανισότητες και σχέσεις εξουσίας με όρους παλίμψηστων πατριαρχιών, θηλυκότητες και ανδρισμοί συνιστούν το βασικό διακύβευμα για τις πολιτικές της ταυτότητας. Συνάμα, ανδρισμοί, θηλυκότητες και πολιτικές ταυτότητας, αποτελούν προνομιούχο φακό παρατήρησης και διερεύνησης των προκλήσεων για τις θεσμικές πολιτικές ισότητας αλλά και τις ακραία αντιδραστικές σε αυτές τάσεις. Σε αυτό τον κύκλο των σεμιναρίων αναζητούμε τη συνθετότητα και τη δυναμική της κοινωνικοπολιτισμικής συνθήκης στη συγκρότηση του υποκειμένου και στην επιτέλεση του έμφυλου εαυτού, συγχρονικά και διαχρονικά, τόσο σε νοούμενα ως συμπεριληπτικά, όσο και σε συγκρουσιακά περιβάλλοντα. 

Μέσα σε διαφορετικά κοινωνικά και ιστορικά συμφραζόμενα παλίμψηστων ηγεμονιών επιστημολογικής ιεραρχίας, οικονομικής ανισότητας, εγκατάλειψης στις περιφέρειες και αποκλεισμών στα σύνορα, αλλά και εν μέσω γενίκευσης των συγκρούσεων και της επισφάλειας διερευνάται η σημασία των ηγεμονικών και τοξικών ανδρισμών που καταφεύγουν στη βία, την απαξίωση, την κατοχή και την απαλλοτρίωση εντέλει των θηλυκών, ως πρώτων τη τάξει, αποικιοποιημένων σωμάτων. Τίθενται ερωτήματα όπως: Πώς αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται οι ηγεμονικοί ανδρισμοί και οι τοξικές αρρενωπότητες; Πώς οι θηλυκότητες αντιδρούν στην πολλαπλότητα της υπαγωγής και πώς ανταποκρίνονται στην πρόκληση της χειραφέτησης; Ποια η στάση μας ως ερευνητ(ρι)ών διαπροσωπικά, δημόσια και ψηφιακά σε όλα αυτά;

Προσκεκλημένες ομιλήτριες και ομιλητές παρουσιάζουν εθνογραφικές έρευνες και άλλες μελέτες περίπτωσης από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με την ιστορία, την πολιτισμική και τη μεταποικιακή κριτική. Συνομιλώντας με τις κριτικές θέσεις της κοινωνικής θεωρίας και αντιμετωπίζοντας την πρόκληση του δημόσιου χαρακτήρα της ανθρωπολογίας -αυτής που εμπλέκεται εντός/εκτός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος με όρους κοινωνικής ευθύνης-  η φεμινιστική κριτική στην πράξη φαίνεται να ανοίγει ένα μονοπάτι για μια από κοινού δράση με την έρευνα.

Στόχος του ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ είναι να συμβάλει σε μία κριτική και διεπιστημονική συζήτηση για τη θεωρία και πρακτική της εθνογραφίας, την επιστημολογία της έρευνας, τη σημασία της ενσώματης εμπειρίας, αλλά και τους τρόπους διάχυσης της παραγόμενης ανθρωπολογικής γνώσης στο ακαδημαϊκό και μη-ακαδημαϊκό κοινό. Η ανθρωπολογική μελέτη, ως ερευνητική πρακτική και ως πολιτική γραφής που εμπεριέχει την κριτική αποτίμηση, την ενσυναίσθηση, τον αναστοχασμό και την αυτοαναφορικότητα,  αναδεικνύει τη σημασία της πολυτροπικής ανάλυσης του τοπικού για την κατανόηση του γενικού.

Δείτε αναλυτικά στο: Ακολουθήστε μας στο Facebook: https://www.facebook.com/groups/2431681233762012

Εγγραφείτε στην ομάδα : https://www.facebook.com/groups/2431681233762012

Στο κανάλι Youtube του εργαστηρίου θα βρείτε όλα τα σεμινάρια της σειράς ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝhttps://www.youtube.com/@user-dh7bw3yl6t

Διοργάνωση:
Φωτεινή Τσιμπιρίδου – Ιωάννης Μάνος – Ελένη Σιδέρη

Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα και ώρα 16:00-18:00

————————————————————————–

Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM

Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

Πρόγραμμα Σεμιναρίων (Δεκέμβριος 2022 – Μάιος 2023)

19 Δεκεμβρίου 2022

Γυναικοκτονίες, γεροντοκτονίες, σχέσεις φροντίδας, ποιος νοιάζεται;” 
Αθηνά Πεγκλίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ.

16 Ιανουαρίου 2023

“Τοποθετήσεις και επιτελεστικότητες των γυναικών στις κουλτούρες του δρόμου και του χιπχοπ: Εθνογραφικά παραδείγματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό”
Ναταλία Κουτσούγερα, κοινωνική ανθρωπολόγος (ΕΔΙΠ, Τμ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Παν/μιο) /  Αγγελική Σακελλαρίου, απόφοιτη του Τμ. Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Παν/μιο.

6 Φεβρουαρίου 2023

“Ανδρισμοί και ανταγωνισμοί για την επίτευξη κοινωνικής ευταξίας. Η περίπτωση του «σασμού» (συμβιβασμού) στην Κρήτη”
Άρης Τσαντηρόπουλος, Αν. Καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Τμ. Κοινωνιολογίας του Παν/μίου Κρήτης.

20 Φεβρουαρίου 2023

Οι νταλίκες και τα γυναικάκια τους: Πολιτικές διαπραγματεύσεις και αναστοχασμοί από το πεδίο της έρευνας
Άννη Σιμάτη, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

13 Μαρτίου 2023

Πατριαρχία και αποικιακότητα  θηλυκών και αρσενικών σωμάτων. Το παλίμψηστο ως μεθοδολογία ανάλυσης  και αποκαθήλωσης στην πράξη
Φωτεινή Τσιμπιρίδου, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Παν/μιο Μακεδονίας (Πρόεδρος του Τμ. Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Δ/ντρια του Εργαστηρίου Culture-Borders-Gender/LAB, Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων στο ΠΑΜΑΚ 2020-2023.

27 Μαρτίου 2023

Ευγονική και Φιλελευθερισμός: Φύλο, Σεξουαλικότητα, Ετεροφυλία και Οικογένεια (1880ς-1960ς)
Δήμητρα Τζανάκη,  Δρ. Ιστορίας (Παν. Οξφόρδης), Μεταδ/ρική Ερευνήτρια στο Π.Τ.Δ.Ε., Παν/μιο Αιγαίου

3 Απριλίου 2023

Πέντε χρόνια φεμινιστιqά/feministiqá: Το περιοδικό ως φόρουμ κριτικής δημοσιότητας μεταξύ έρευνας και ακτιβισμού
Ειρήνη Αβραμοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμ. Κοινωνικής ανθρωπολογίας, Πάντειο Παν/μιο
Αθηνά Αθανασίου, Καθηγήτρια στο Τμ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοσμητόρισσα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Παντείου Παν/μίου, Δ/ντρια του Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας
Μαρία Λιάπη, Κοινωνιολόγος-Ερευνήτρια, μέλος της Διοικ. Επιτροπής, επιστημονικά υπεύθυνη του Κέντρου Διοτίμα
Έλενα Τζελέπη, Επίκουρη Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμ. Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας), Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ίδιο πανεπιστήμιο.

24 Απριλίου 2023

Για μια απο-αποικιοποίηση της ομοσεξουαλικότητας. Αρσενική θηλυπρέπεια στο μεταπολεμικό παρελθόν και παρόν
Κώστας Γιαννακόπουλος, Καθηγητής στο Τμ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Παν/μίου Αιγαίου, Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων.

15 Μαΐου 2023

“Φεμινιστικές θεωρίες, αισθητικές πρακτικές και παγκοσμιοποιημένες τεχνολογίες”:  E-book για την αισθητική και τις τεχνολογίες των φεμινιστικών κοινών
Ίρις Λυκουριώτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμ. Αρχιτεκτονικής του Παν/μίου Θεσσαλίας,
Ελπίδα Καραμπά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμ. Πολιτισμού, Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Παν/μίου Θεσσαλίας, θεωρητικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων. Χριστίνα Γραμματικοπούλου, Ιστορικός της Τέχνης, Δρ. του Παν/μίου της Βαρκελώνης και μεταδρ/ική ερευνήτρια στο Παν/μιο Μακεδονίας.

Η Διευθύντρια του Εργαστηρίου

Φωτεινή Τσιμπιρίδου,  Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας

Πρόεδρος του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, https://www.uom.gr/bso  

Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μελέτης του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου cbg-lab.uom.gr 

Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων-ΠΑΜΑΚ  https://www.uom.gr/eif/h-epitroph 

Πληροφορίες:

 Άννα Μουμτζόγλου:  anna@uom.edu.gr, 2310891778

Πηνελόπη Πάκα: pipaka@uom.edu.gr, 2310891176



6ο σεμινάριο του Γ’ Κύκλου Διαδικτυακών Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ (2022-2023)

«Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική»


MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσ/νίκης – Διεθνής έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν».
Φωτογραφία: Φωτεινή Τσιμπιρίδου
Στόχος του σεμιναρίου ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ είναι να συμβάλει σε μία κριτική και διεπιστημονική συζήτηση για τη θεωρία και πρακτική της εθνογραφίας, την επιστημολογία της έρευνας, τη σημασία της ενσώματης εμπειρίας, αλλά και τους τρόπους διάχυσης της παραγόμενης ανθρωπολογικής γνώσης στο ακαδημαϊκό και μη-ακαδημαϊκό κοινό. Η ανθρωπολογική μελέτη, ως ερευνητική πρακτική και ως πολιτική γραφής που εμπεριέχει την κριτική αποτίμηση, την ενσυναίσθηση, τον αναστοχασμό και την αυτοαναφορικότητα,  αναδεικνύει τη σημασία της πολυτροπικής ανάλυσης του τοπικού για την κατανόηση του γενικού.
Διοργάνωση:
Φωτεινή Τσιμπιρίδου – Ιωάννης Μάνος – Ελένη Σιδέρη
Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα, 16:00-18:00
Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

Ευγονική και Φιλελευθερισμός: Φύλο, Σεξουαλικότητα, Ετεροφυλία και Οικογένεια (1880ς-1960ς)

Δήμητρα Τζανάκη,  Δρ. Ιστορίας (Παν. Οξφόρδης), Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στο Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Αιγαίου

27/3/23 Δήμητρα Τζανάκη,  Ευγονική και Φιλελευθερισμός: Φύλο, Σεξουαλικότητα, Ετεροφυλία και Οικογένεια (1880ς-1960ς)

Όταν κάλεσαν τον Πωλ Πρεθιάδο να επιλέξει ανάμεσα στο δίπολο άντρας/γυναίκα, με δικά του λόγια κατέληξε στο ότι «[Ε]ίμαστε κοινωνίες παθολογικά εμμονικές με την ταυτότητα: βλέπουμε μόνο τη φυλή, την εθνικότητα και το φύλο. Αξιώνω το ζωντανό σώμα ως απόλυτος πολίτης της Γης πέρα από κάθε ταυτότητα». Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκεκριμένη ομιλία θα κινηθεί στους εξής δύο άξονες: α)πώς ο αποικιοκρατικός λόγος, μέσω του φύλου, βασικά κομμάτι της ευγονικής μετά το 1883, αναπαράχθηκε εντός των Δυτικοευρωπαϊκών κοινωνιών, με στόχο την αντιμετώπιση του κομμουνισμού και του αναρχισμού, αλλά και της νέγρικης-μπάσταρδης-μητριαρχικής κουλτούρας, με τον γάμο να απαγορεύει τη συνύπαρξη ατόμων ίδιου φύλου και β) πώς μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αυτός ο λόγος επανακωδικοποιήθηκε, με στόχο τον έλεγχο της συμπεριφοράς των «ανώμαλων» άλλων, καταλήγοντας, σε μια περίοδο που ενώ δίνεται το δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες εντός των Δυτικών Δημοκρατιών, ο επιστημονικός λόγος υποστηρίζει ότι η λευκή φυλή είναι ανώτερη της μαύρης. Αντίστοιχα, ότι οι εργατικές τάξεις υπολοίπονται σε νοητικό επίπεδο των μεσαίων και ανώτερων τάξεων, αφού εμμένουν να ζουν εντός μιας μητριαρχίας. Είναι η περίοδος που το φύλο μετατρέπεται σε εργαλείο πατριαρχικών πολιτικών, θεσμικών, επιστημονικών μέτρων αναπαραγωγής ενός σεξιστικού-ρατσιστικού λόγου, με στόχο τη δικαίωση του Μαλθουσιανού οράματος (ελέγχου της αναπαραγωγής των φτωχών στρωμάτων) και τις γενικές απαιτήσεις του καπιταλισμού (συνεχής αναπαραγωγή φθηνών, υγιών, και υπάκουων εργατικών χεριών), μέσω της αστικής σεξιστικής οικογένειας και ενός φύλου που καλείται να καλουπωθεί στην αλήθεια του Δυτικού επιστημονικού πατριαρχικού λόγου, με στόχο τον έλεγχο και την υπακοή της συμπεριφοράς της «ανάξιας» ζωής, μέσω μιας ακόμη πιο ύπουλης εξουσίας, όπως αυτή αναδύεται μέσα από τον διπολισμό βιολογικό-κοινωνικό φύλο.

Η Δήμητρα Τζανάκη είναι Δρ. Ιστορίας (Παν. Οξφόρδης) και Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στο Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Διδάσκει στο Κριτικές Ανθρωπιστικές Επιστήμες (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., ΕΚΠΑ), ενώ στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων της, είναι η ιστορία και θεωρία του φύλου και της σεξουαλικότητας και το πώς αυτή συμπλέκεται με την επιστήμη και την βιοπολιτική, μέχρι τις μέρες μας, αναπαράγοντας ένα ευγονικό αφήγημα πολλαπλών Λόγων. Έχει δημοσιεύσει βιβλία και άρθρα, ενώ από τις τελευταίες δημοσιεύσεις της είναι : 1) (2016) Ιστορία της (Μη) Κανονικότητας, Ασίνη· 2) (2018) Φύλο και Σεξουαλικότητα: Ξεριζώνοντας το ανθρώπινο (1801-1925), Ασίνη· 3) (επιμ.)  (2021) Υγεία, Καύλα και Επανάσταση, Ασίνη · 4) (2022) Ίντερσεξ: Η κατασκευή και το καθεστώς αλήθειας του Δυτικού φύλου, Ψηφίδες· 5) Φύλο κα Ευγονική στην ύστερη νεωτερικότητα, Εκτός Γραμμής (υπό έκδοση)· 6) Δ. Τζανάκη & Χ. Κουρούτζας, Φύλο, Σεξουαλικότητα, Φυλή, Τάξη, Βιοϊατρικός λόγος, Υποτέλεια και Εξουσία, ebook, υπό έκδοση στο πρόγραμμα Κάλιππος.

Ομιλίες 3ου κύκλου του ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ (2022-2023)
Δεκέμβριος 2022 – Μάιος 2023

Ο 3ος Κύκλος ξεκινάει το Δεκέμβριο του 2022, με τον τίτλο «Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική»  

Από τη σκοπιά μιας Δημόσιας Ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με τη φεμινιστική κριτική, ο 3ος κύκλος του Εθνογραφείν ανοίγει τη συζήτηση για τρέχοντα πεδία ανάλυσης στις Σπουδές Φύλου, όπως η συγκρότηση και επιτέλεση της θηλυκότητας και της αρρενωπότητας.

Ενσωματώνοντας ηγεμονίες, κοινωνικές ανισότητες και σχέσεις εξουσίας με όρους παλίμψηστων πατριαρχιών, θηλυκότητες και ανδρισμοί συνιστούν το βασικό διακύβευμα για τις πολιτικές της ταυτότητας. Συνάμα, ανδρισμοί, θηλυκότητες και πολιτικές ταυτότητας; αποτελούν προνομιούχο φακό παρατήρησης και διερεύνησης των προκλήσεων για τις θεσμικές πολιτικές ισότητας αλλά και τις ακραία αντιδραστικές σε αυτές τάσεις. Σε αυτό τον κύκλο των σεμιναρίων αναζητούμε τη συνθετότητα και τη δυναμική της κοινωνικοπολιτισμικής συνθήκης στη συγκρότηση του υποκειμένου και στην επιτέλεση του έμφυλου εαυτού, συγχρονικά και διαχρονικά, τόσο σε νοούμενα ως συμπεριληπτικά, όσο και σε συγκρουσιακά περιβάλλοντα.

Μέσα σε διαφορετικά κοινωνικά και ιστορικά συμφραζόμενα παλίμψηστων ηγεμονιών επιστημολογικής ιεραρχίας, οικονομικής ανισότητας, εγκατάλειψης στις περιφέρειες και αποκλεισμών στα σύνορα, αλλά και εν μέσω γενίκευσης των συγκρούσεων και της επισφάλειας διερευνάται η σημασία των ηγεμονικών και τοξικών ανδρισμών που καταφεύγουν στη βία, την απαξίωση, την κατοχή και την απαλλοτρίωση εντέλει των θηλυκών, ως πρώτων τη τάξει, αποικιοποιημένων σωμάτων. Τίθενται ερωτήματα όπως: Πώς αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται οι ηγεμονικοί ανδρισμοί και οι τοξικές αρρενωπότητες; Πώς οι θηλυκότητες αντιδρούν στην πολλαπλότητα της υπαγωγής και πώς ανταποκρίνονται στην πρόκληση της χειραφέτησης; Ποια η στάση μας ως ερευνητ(ρι)ών διαπροσωπικά, δημόσια και ψηφιακά σε όλα αυτά;

Προσκεκλημένες ομιλήτριες και ομιλητές παρουσιάζουν εθνογραφικές έρευνες και άλλες μελέτες περίπτωσης από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με την ιστορία, την πολιτισμική και τη μεταποικιακή κριτική. Συνομιλώντας με τις κριτικές θέσεις της κοινωνικής θεωρίας και αντιμετωπίζοντας την πρόκληση του δημόσιου χαρακτήρα της ανθρωπολογίας -αυτής που εμπλέκεται εντός/εκτός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος με όρους κοινωνικής ευθύνης-  η φεμινιστική κριτική στην πράξη φαίνεται να ανοίγει ένα μονοπάτι για μια από κοινού δράση με την έρευνα.

Στους/στις συμμετέχοντες/ουσες που θα κάνουν εγγραφή στην παρακάτω φόρμα, θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης. Φόρμα εγγραφής: https://forms.gle/b9YKJTaTmMb68d7w5

Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα και ώρα 16:00-18:00

————————————————————————–

Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM

Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa



Διάλεξη εισερχόμενων Καθηγητριών από το South West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad, Boulgaria

Το Εργαστήριο για τη Μελέτη του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Φύλου
του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών

σας προσκαλεί στη συνάντηση που οργανώνει, 
στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων «Οι Μακρινοί μας Γείτονες» 

με ομιλήτριες: 
Ana Luleva, Professor, celebrated member of the Faculty of Ethnology and Balkan Studies at SWU “Neofit Rilski” – Blagoevgrad, Boulgaria. 

Pavlina Solachka, Assistant Professor, Faculty of Ethnology and Balkan Studies, SWU “Neofit Rilski” – Blagoevgrad, Boulgaria. 

Δευτέρα, 20/03/2023, 19.00-21:00,  αίθουσα 4

Τίτλοι εισηγήσεων: 

Prof. Ana Luleva: The Bulgarian Female Labour Migration and the Moral Economy of Care

Assistant Prof. Pavlina Solachka: Women’s narratives about work and everyday life in the last decades of state socialism in Bulgaria (1970s and 1980s) 

Περιλήψεις:

The Bulgarian Female Labour Migration and the Moral Economy of Care
Since the early 1990s, female labour migration from Bulgaria has become a common practice and has acquired unprecedented dimensions. In this lecture I will address the characteristics of the most popular form of the Bulgarian female labour migration to Italy, namely work as caregivers of old people, sick family members and children. The specificity of work – from the decision to get employed abroad as domestic care workers – through its practice to its meaning for the families of the female migrants marks it as an intersection point of pure economic goals and relationships, on the one hand, and moral ones, on the other. This defines my research problem: to analyse the moral economy of care from the perspective of women care workers.

Women’s narratives about work and everyday life in the last decades of state socialism in Bulgaria (1970s and 1980s)
This lecture presents some of the main topics in the biographical narratives of women – tobacco workers during state socialism. Their value as sources for the study of gender arrangements and gender order at that time will also be discussed. The collection of biographical interviews was part of my research and the writing of my PhD thesis on “The Women’s working life in the Pirin Tobacco Factory, Blagoevgrad, Bulgaria”. 

Short CV’s

Dr. Ana Luleva (ID https://orcid.org/ 0000-0002-7185-7867) is a Professor of Ethnology at the Institute of Ethnology and Folklore Studies with Ethnographic Museum, Bulgarian Academy of Sciences and at the South-west University “Neofit Rilski”, Blagoevgrad. Her research interests are in the fields of anthropology of socialism and post-socialism, gender studies, memory studies, critical heritage studies, anthropology of uncertainty and trust. She is an Editor-in-chief of the journal Antropologiya/Anthropology. Journal for Sociocultural Anthropology. 
Among the recent publications are: Luleva, A. Culture of Dis/Trust in Bulgaria.  Anthropological Perspectives. 2021, Sofia: IK Gutenberg; Everyday Socialism: Promises, Realities, and Strategies. Edited by A. Luleva, I. Petrova, P. Petrov, Sv. Kazalarska, Y. Yancheva, and Zl. Bogdanova. 2022, Sofia: Acad. Publishing House ”Prof. Marin Drinov”; Luleva, A. Rethinking “Private” in State Socialist Bulgaria. – In: Everyday Socialism: Promises, Realities, and Strategies. Ed. by A. Luleva & all., 2022, Sofia: Acad. Publishing  House ”Prof. Marin Drinov”, 50-79.

Dr. Pavlina Solachka is an assistant in the Faculty of Philology at the South-West University “Neofit Rilski” in Blagoevgrad, Bulgaria. Prior to earning her PhD in Ethnology, Dr. Solachka earned her honorary Bachelor Degree in Ethnology at SWU “Neofit Rilski”, then enrolled in Master Degree program with a specific concentration in “Ethnicity and Culture”, again at SWU “Neofit Rilski”. In 2022, Dr. Solachka defended her PhD Dissertation which examined “The everyday life of the female working class during late socialism: a case study of the tobacco plant ‘Pirin’ in Blagoevgrad.” Dr. Solachka’s research interests are in the field of anthropology, more specifically that of socialism and post-socialism, women’s studies, as well as the development of the Tabaco industry in Bulgaria. Dr. Solachka has several publications in journals, dedicated to research of state socialism in Bulgaria.

5ο σεμινάριο του Γ’ Κύκλου Διαδικτυακών Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ

Η Λέσχη Εθνογραφίας-Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου διοργανώνει για το ακαδ. έτος 2022-2023 σεμινάρια με τη θεματική:

«Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική»


MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσ/νίκης- Διεθνής έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν». Φωτογραφία: Φωτεινή Τσιμπιρίδου
ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ
Κριτικοί διάλογοι, επιστημολογικές προκλήσεις, εμπειρίες πεδίου, δημιουργικά κείμενα

Στόχος του σεμιναρίου ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ είναι να συμβάλει σε μία κριτική και διεπιστημονική συζήτηση για τη θεωρία και πρακτική της εθνογραφίας, την επιστημολογία της έρευνας, τη σημασία της ενσώματης εμπειρίας, αλλά και τους τρόπους διάχυσης της παραγόμενης ανθρωπολογικής γνώσης στο ακαδημαϊκό και μη-ακαδημαϊκό κοινό. Η ανθρωπολογική μελέτη, ως ερευνητική πρακτική και ως πολιτική γραφής που εμπεριέχει την κριτική αποτίμηση, την ενσυναίσθηση, τον αναστοχασμό και την αυτοαναφορικότητα,  αναδεικνύει τη σημασία της πολυτροπικής ανάλυσης του τοπικού για την κατανόηση του γενικού.
Διοργάνωση: Φωτεινή Τσιμπιρίδου – Ιωάννης Μάνος – Ελένη Σιδέρη

Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα, 16:00-18:00
Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM
Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

13 Μαρτίου 2023

Πατριαρχία και αποικιακότητα  θηλυκών και αρσενικών σωμάτων. Το παλίμψηστο ως μεθοδολογία ανάλυσης  και αποκαθήλωσης στην πράξη

Φωτεινή Τσιμπιρίδου, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Παν/μιο Μακεδονίας, Πρόεδρος του Τμ. Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Δ/ντρια του Εργαστηρίου Culture-Borders-Gender/LAB, Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων στο ΠΑΜΑΚ 2020-2023.


13/3/23 Φωτεινή Τσιμπιρίδου,  Πατριαρχία και αποικιακότητα  θηλυκών και αρσενικών σωμάτων. Το παλίμψηστο ως μεθοδολογία ανάλυσης  και αποκαθήλωσης στην πράξη
Η πατριαρχία αποτελεί σύνθημα και δέσμευση για τους φεμινιστικούς αγώνες, από τότε που ο ριζοσπαστικός φεμινισμός επικαλέστηκε στο όνομά της τη γενικευμένη ανδρική κυριαρχία.  Αρκεί αυτή η συνθηματολογική έγκληση να συσπειρώσει σώματα που υφίστανται διακρίσεις και αντιδρούν στις κατά τόπον  επάλληλες μορφές κυριαρχίας;  Επείγει να επιστρέψουμε στο θέμα της πατριαρχίας και με τη συνδρομή της ανθρωπολογικής έρευνας κατ’ αρχήν να διερευνήσουμε τις γενεαλογίες της στη μακρά διάρκεια του μετασχηματισμού των κοινωνιών από τις σχέσεις αμοιβαιότητας στην καπιταλιστική ανισότητα. Να συνδέσουμε τις βιοπολιτικές τεχνολογίες της αποικιοκρατίας, τον  φυλετικό και σεξιστικό καπιταλισμό με τις τοπικές πρακτικές κυριαρχίας, κατοχής και ελέγχου των θηλυκοποιημένων σωμάτων. Αφετέρου να διευρευνήσουμε τα ιδιώματά της στις συνθήκες αποικιακότητας που προκύπτουν, τόσο για θηλυκά όσο και για ανδρικά σώματα. Η μελέτη της πατριαρχίας ως παλίμψηστο πολλαπλών ηγεμονιών και τεχνολογιών κυριαρχίας, συνιστά μια μεθοδολογική πρόταση επιστημολογικής και πολιτικής απο-αποικιοποίησης εντός των Σπουδών Φύλου, αλλά και στη συνάντησή τους με τη φεμινιστική και τη μετααποικιακή κριτική. Καθώς εγγράφεται στη συζήτηση και ακολουθεί εμπειρίες μαύρων θηλυκών σωμάτων, απόγονων σκλάβων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα για τη διερεύνηση των πολλαπλών διαθεματικού τύπου κυριαρχιών που συγκροτούν ηγεμονικούς ανδρισμούς, τοξικές αρρενωπότητες και αποικιοποιημένα θηλυκά σώματα παγκοσμίως. Η μελέτη των ενσώματων εμπειριών στην τροπικότητα του παλίμψηστου μας επιτρέπει  να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση της απο-αποικιοποίησης με πιο απτούς/σαρκικούς και επιτελεστικούς τρόπους. Ως μεθοδολογία έρευνας που εστιάζει στο σώμα και φεμινισμών στην πράξη μας κατευθύνει όχι μόνο στην αποδόμηση αλλά και στην αποκαθήλωση της πατριαρχίας. Ανιχνεύοντας ηγεμονικούς ανδρισμούς και θηλυκές αποικιακότητες κατά περίπτωση και περίσταση στην πράξη προχωράμε πέρα από λογοθετικές αναλύσεις και επιστημολογικά δυτικοκεντρικές εμμονές για τις πάσχουσες θηλυκότητες που χρήζουν δικαιωματικής μόνο προστασίας. 

 Η Φωτεινή Τσιμπιρίδου είναι Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Πρόεδρος του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Culture-Borders-Gender/LAB  και Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων στο ΠΑΜΑΚ 2020-2023). Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο Α.Π.Θ και είναι Δρ. Εθνολογίας-Ανθρωπολογίας της στην École des Hautes Études en Sciences Sociales (E.H.E.S.S.) στο Παρίσι. https://www.uom.gr/bso   Κάνει επιτόπια εθνογραφική και ανθρωπολογική έρευνα σε Ελλάδα, Τουρκία, Βαλκάνια και Μέση Ανατολή. Γράφει και δημοσιεύει για ζητήματα μειονοτήτων, φύλων, κουλτούρας, πολιτικής και κινηματικής δράσης. Ιδρυτικό μέλος της κολεκτίβας dëcoloиıze hellάş από το 2020. Μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του περιοδικού φεμινιστιqά/feministiqá. Ενδεικτικά σχετικές μελέτες: (Tsibiridou, F., 2022). «On Honor and Palimpsest Patriarchal Coloniality in Greece, the Western Balkans, and the Caucasus. Anthropological Comparative Accounts from a Post-Ottoman Decolonial Perspective», Genealogy 6, σ. 73. doi:10.3390/genealogy6030073, (2021) «Γενεαλογίες του κουρδικού γυναικείου κινήματος: αυτό-εθνογραφία και ιστορίες δημιουργικής φεμινιστικής χειραφέτησης», Πρόλογος στο Handan Ҫaǧlayan, Γυναίκες στο κουρδικό κίνημα. Μητέρες, συντρόφισσες, θεές. Αθήνα: RedMarks, σς 20-27. (2019). «Εθνογραφία από το κέντρο μιας παγκόσμιας Πόλης: φεμινιστική κριτική και τέχνη, γυναικείες μνήμες, ευάλωτα σώματα και κοσμοπολιτική», Marginalia, τ. 5, αφιέρωμα Πένες γυναικών, ιστορίες (α)ορατότητας https://marginalia.gr/arthro/ethnografia-apo-to-kentro-mias-pagkosmias-polis-feministiki-kritiki-kai-techni-gynaikeies-mnimes-eyalota-somata-kai-kosmopolitiki/?fbclid=IwAR3h9vDzm6mezeQxQLSs-asgYVXdZnzfniLeuoWNUJcP-vY41odcoBJ1IF0, (2018) «Η πατριαρχία ως αιχμαλωσία στη μετασοβιετική εποχή: βότκα ανδρισμός επί της οθόνης και θυμωμένες φεμινίστριες στην κάμερα», Φεμινιστιqά/Feministiqά, τεύχος 1, http://feministiqa.net/?fbclid=IwAR01Xb5HTL5P-yxagacopmt1YH3Enii6F0wNpgwh9Qf-stxC4C7LdBRp7Zg

Ομιλίες 3ου κύκλου του ΕΘΝΟΓΡΑΦΕΙΝ (2022-2023)
Δεκέμβριος 2022 – Μάιος 2023

Ο 3ος Κύκλος ξεκινάει το Δεκέμβριο του 2022, με τον τίτλο «Δημόσια Ανθρωπολογία, Θηλυκότητες, Ανδρισμοί και Φεμινιστική Κριτική»  

Από τη σκοπιά μιας Δημόσιας Ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με τη φεμινιστική κριτική, ο 3ος κύκλος του Εθνογραφείν ανοίγει τη συζήτηση για τρέχοντα πεδία ανάλυσης στις Σπουδές Φύλου, όπως η συγκρότηση και επιτέλεση της θηλυκότητας και της αρρενωπότητας.

Ενσωματώνοντας ηγεμονίες, κοινωνικές ανισότητες και σχέσεις εξουσίας με όρους παλίμψηστων πατριαρχιών, θηλυκότητες και ανδρισμοί συνιστούν το βασικό διακύβευμα για τις πολιτικές της ταυτότητας. Συνάμα, ανδρισμοί, θηλυκότητες και πολιτικές ταυτότητας; αποτελούν προνομιούχο φακό παρατήρησης και διερεύνησης των προκλήσεων για τις θεσμικές πολιτικές ισότητας αλλά και τις ακραία αντιδραστικές σε αυτές τάσεις. Σε αυτό τον κύκλο των σεμιναρίων αναζητούμε τη συνθετότητα και τη δυναμική της κοινωνικοπολιτισμικής συνθήκης στη συγκρότηση του υποκειμένου και στην επιτέλεση του έμφυλου εαυτού, συγχρονικά και διαχρονικά, τόσο σε νοούμενα ως συμπεριληπτικά, όσο και σε συγκρουσιακά περιβάλλοντα. 

Μέσα σε διαφορετικά κοινωνικά και ιστορικά συμφραζόμενα παλίμψηστων ηγεμονιών επιστημολογικής ιεραρχίας, οικονομικής ανισότητας, εγκατάλειψης στις περιφέρειες και αποκλεισμών στα σύνορα, αλλά και εν μέσω γενίκευσης των συγκρούσεων και της επισφάλειας διερευνάται η σημασία των ηγεμονικών και τοξικών ανδρισμών που καταφεύγουν στη βία, την απαξίωση, την κατοχή και την απαλλοτρίωση εντέλει των θηλυκών, ως πρώτων τη τάξει, αποικιοποιημένων σωμάτων. Τίθενται ερωτήματα όπως: Πώς αναπαράγονται και πολλαπλασιάζονται οι ηγεμονικοί ανδρισμοί και οι τοξικές αρρενωπότητες; Πώς οι θηλυκότητες αντιδρούν στην πολλαπλότητα της υπαγωγής και πώς ανταποκρίνονται στην πρόκληση της χειραφέτησης; Ποια η στάση μας ως ερευνητ(ρι)ών διαπροσωπικά, δημόσια και ψηφιακά σε όλα αυτά;

Προσκεκλημένες ομιλήτριες και ομιλητές παρουσιάζουν εθνογραφικές έρευνες και άλλες μελέτες περίπτωσης από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας και στη συνάντηση αυτής με την ιστορία, την πολιτισμική και τη μεταποικιακή κριτική. Συνομιλώντας με τις κριτικές θέσεις της κοινωνικής θεωρίας και αντιμετωπίζοντας την πρόκληση του δημόσιου χαρακτήρα της ανθρωπολογίας -αυτής που εμπλέκεται εντός/εκτός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος με όρους κοινωνικής ευθύνης-  η φεμινιστική κριτική στην πράξη φαίνεται να ανοίγει ένα μονοπάτι για μια από κοινού δράση με την έρευνα.

Στους/στις συμμετέχοντες/ουσες που θα κάνουν εγγραφή στην παρακάτω φόρμα, θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.   Φόρμα εγγραφής: https://forms.gle/AvPsV3TwiXLVmbrd6

Τα σεμινάρια διεξάγονται ημέρα Δευτέρα και ώρα 16:00-18:00

————————————————————————–

Πλατφόρμα Σεμιναρίων: ZOOM
Link  https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775     Passcode: KB2JKa

Έμφυλες διαδρομές και εμπειρίες: σπίτι, εργασία, πανεπιστήμιο και ένα περιοδικό ως πεδίο ενδυνάμωσης και αλληλεγγύης

ΑΝΑΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΛΟΓΩ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ

Σήμερα Τρίτη 7/3/2023, πραγματοποιήθηκε Γενική Συνέλευση, από φοιτητές/τριες του ΠΑΜΑΚ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που μας έστειλε το «Συντονιστικό Σώμα Φοιτητικού Συλλόγου ΠΑΜΑΚ», από αύριο Τετάρτη 8/3, έως την Παρασκευή 10/3, το Πανεπιστήμιο θα είναι υπό κατάληψη.Ως εκ τούτου η πραγματοποίηση των μαθημάτων και η λειτουργία των διοικητικών υπηρεσιών δεν καθίσταται δυνατή για το ανωτέρω χρονικό διάστημα.Από το γραφείο Πρυτανείας.

Ημερομηνία Έναρξης
2023-03-08 01:30:00
Ημερομηνία Λήξης
2023-03-08 03:30:00

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας η Συντακτική Επιτροπή του περιοδικού “ΕIRINI: Μελέτες Νέων Ερευνητ(ρι)ών για το Φύλο σε συνεργασία με το Εργαστήριο “Πολιτισμός-Σύνορα-Κοινωνικό Φύλο” του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών και την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπόλεμησης των Διακρίσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διοργανώνουν την Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023 στις 1.30-3.30 στην Αίθουσα Συνεδρίων “Ηλίας Κουσκουβέλης” ενημερωτική εκδήλωση με τίτλο “Έμφυλες Διαδρομές και εμπειρίες: σπίτι, εργασία, πανεπιστήμιο και ένα περιοδικό ως πεδίο ενδυνάμωσης και αλληλεγγύης”. 

Πρόγραμμα: 

Χ. Γκρομπάλι: Εισαγωγικά

Πρώτος κύκλος:
Μ. Πλασταρά: Έμφυλες διακρίσεις και κακοποιητικες πρακτικές στον εργασιακό
χώρο
Γ. Ρήνα: Από την “macho” επιχειρηματία στον “άγγελο του γραφείου”. Η καταδυνάστευση των θηλυκών σωμάτων από την πατριαρχία και τον νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό
Θ. Βαλασιάδης: “Ναι, αλλά με τους μπαμπάδες τι γίνεται;”: η βιωματική εμπειρία της ανδρικής φροντίδας και η  υποτίμηση της στο πατριαρχικό πλαίσιο

Δεύτερος κύκλος:
Ν. Μανώλας: Τοξικές αρρενωπότητες στην πανεπιστημιακή καθημερινότητα
Δ. Καταϊφτσής: Συζητώντας για φεμινισμό με τα παιδιά ενός κόσμου που έρχεται

Για όσ@ς αδυνατούν να παραβρεθούν από κοντά, υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης εδώ:
Link https://zoom.us/j/8364531775?pwd=OVg3YVZlbmVCYWs3S0JYcEFGYlV1QT09
Meeting ID: 836 453 1775 Passcode: KB2JKa